Julemanden,
som han ser ud i dag, blev i praksis fastlagt og standardiseret
af Coca Cola Company i USA i 1931.
Lige som
konkurrenten Pepsi Cola, blev Coke solgt som en slags vidundermedicin
med mange mirakuløse virkninger. Navnet Pepsi kommer ligefrem
af det engelske (lægelatinske) ord for mavesår - peptic ulcer.
Ordet Coca henviser til drikkens formodede indhold af et velgørende
udtræk fra kokanødden. Men ikke til kokain, som mange fejlagtigt
tror. Med tiden blev Cola en mere alment udbredt læskedrik og
selskabets bestyrelse besluttede at man også ville få børn
til at drikke cola.
Som led
i den påtænkte markedsføring, blev svensk-amerikaneren fra Chicago,
reklamemanden Haddon Sundblom, sat til at udforme en mere børnevenlig
coladrikkende julemand i firmaets farver.
Sundblom lod sin overvægtige, joviale, filantrop beholde tidligere
generationers kåbe, der ofte var af skind. Så han farvede
kåben Coca Colarød og gav den Coca Colahvide pelskanter.
På samme måde fik Santa sin næsten Coca Colarøde teint og sit
CocaCola hvide skæg. Det var en pensioneret sælger, Lou Prentice,
der stod model for Sundblom.
Hvis det havde været Pepsi der havde fået den gode idé, ville
vores julemand også have fået blåt i sin heraldik, sådan som Pepsi
har det i sit logo.
'Før Sundblom's forvandling, blev Julemanden fremstillet på alle
mulige måder, der var ingen fælles opfattelse af, hvordan
julenissen så ud' udtaler Coca Colas arkivar Phil Mooney.
'Til tider var han en dværg. Til tider var han kæmpestor. Og der
var tider hvor han ikke var så specielt munter. Han delte bare
gaver ud fordi det nu engang var hans job'
I sidste ende var det dog Haddon Sundblom, som gav julenissen
den endelige fremtoning og personlighed, som vi kender i dag.
Sundbloms
Santa var nærmest medlem af familien, en hyggelig legeonkel. Han
var høj, kraftig, munter og menneskelig. 'Santa blev en
fyr af rigtig kød og blod' siger Mooney. 'Hans menneskelighed
gjorde ham til et bedre symbol på kærlighed, venlighed og det
at give.'
Året efter,
1932, kom den første af Walt Disney's klassiske tegnefilm om Santa's
værksted. Der kom flere de følgende år, alle med samme slags julemand
som Sundblom havde tegnet til Coca Cola.
Først efter 2. Verdenskrig kom disse film til Danmark. Den første
blev vist i 1947.
Sundbloms
Julemand har markedsført den rød-hvide cola for børn siden julen
1931. I næsten 35 år brugte Coca Cola Sundbloms tegninger i sin
markedsføring i trykte og elektroniske medier i hele verden. Med
den stigende amerikanske indflydelse verden over, især efter 2.
Verdenskrig, blev den ganske verden efterfølgende også
udsat for Coca Colas reklamer.>
Haddon Sundblom døde i 1976, ti år efter at han malede
sit sidste julenissemaleri
Thomas Nast formgiver Julemanden
Coca Colas tegner Haddon Sundblom, der fastlagde Julemandens
udseende i 1931, havde selvfølgelig kigget i tidligere afbildninger
af Santa Claus, og han fortæller selv at det var en tegning
af den bayerskfødte tegner Thomas Nast der blev hans inspiration.
Her ser man en lille sammenkrøben dværgagtig Santa, en trold
nærmest, på vej hen over taget mod skorstenen med sin gavesæk,
mens hans rensdyr står og venter.
I 33 år, fra 1852-85 tegnede Nast, der ellers ernærede sig som
politisk satiretegner, juletegninger for det udbredte ugeblad
Harper's Weekly. Karrieren begyndte med at han fik til opgave
at illustrere en historie hvor den hollandske helgen Sinterklaas
kommer med julegaver til børnene via husets skorsten. Da Nast
ikke havde den fjerneste anelse om hvordan St Nicholas så ud,
blev det snarere hans bayerske barndoms trolde der blev forlægget.
Efterhånden lærte Nast dog også at tegne en mere mandshøj Santa.